Deel 1 van een tweeluik – Leestijd: 10 minuten
Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof de grootverdieners waar we het over hebben (Microsoft, Facebook, Alphabet/Google, Amazon en Apple) nogal wat overeenkomsten hebben;
Ze zijn alle vijf, met uitzondering van Microsoft, pas redelijk kortgeleden ontstaan maar behoren inmiddels tot de hoogst gewaardeerde beursgenoteerde ondernemingen ter wereld en enkele van hun eigenaren (Bill Gates en Jeff Bezos) staan al enige jaren in de top 10 van de lijst met miljardairs.
Ze hebben ook als overeenkomst dat ze ieder miljarden mensen bedienen via hun platformen en de enorme hoeveelheden data die ze daarmee vergaren inzetten om hun marktaandelen verder te vergroten. Daarnaast hebben ze alle vijf een vergelijkbare achtergrond: Ze zijn ontstaan aan de westkust van de Verenigde Staten (Sillicon Valley). De enige uitzondering daarop is Facebook maar sinds 2004 heeft ook Facebook haar hoofdvestiging in deze regio.
Ondanks deze overeenkomsten zijn er wel verschillen in de wijze waarop ieder van de grootverdieners zijn geld verdiend. Om dat te onderbouwen, een paar cijfers op een rijtje.
Naam bedrijf | Omzet in $ (2018) | Netto winst in $(2018) | Marge in % |
Totaal | 801,5 miljard | 139,0 miljard | 17.3% |
Apple | 265,6 miljard | 59,5 miljard | 22.4% |
Amazon | 232,9 miljard | 10,1 miljard | 4,3% |
Alphabet/Google | 136,8 miljard | 30,7 miljard | 22,4% |
Microsoft | 110,4 miljard | 16,6 miljard | 15,0% |
55,8 miljard | 22,1 miljard | 39,6% |
Bij elkaar opgeteld is de totale omzet van deze grootverdieners ongeveer net zo groot als het bruto nationaal product (BNP) van landen als Turkije en Nederland. Wereldwijd zouden ze met hun geconsolideerde omzetten op een 18e plaats terecht komen.
Waarmee verdien deze grootverdieners hun geld dan precies?
Teruggebracht tot de kern is het geld dat zij verdienen simpelweg het geld dat wij als consumenten bereid zijn te betalen voor de diensten en producten die zij aan ons leveren.
Dat betekent voor Apple, Amazon en Microsoft het volgende:
- Apple; 62,8% omzet komt uit de verkoop van iPhones, 16,7% komt voor rekening van de iPad en iMac en alle andere producten (Apple Watch, TV, Apple Pay etc.) leveren 20,5% op
- Amazon; online verkoop en verkoop als reseller levert 71,2% op, Amazon Web Services (Datacenters) is goed voor 11% van de omzet en de rest komt uit advertenties, offline sales en de verkoop via hun Retail keten (supermarkten)
- Microsoft; opvallend is dat Microsoft de meest veelzijdige productrange heeft waarvan de Office 365 producten, Cloud Services (Azure) en Windows voor ongeveer 70% aan de omzet bijdragen. Ook is hun zoekmachine Bing bezig met een opmars en worden de hardware producten (Notebooks en PC’s, Hololens) in steeds grotere aantallen verkocht.
De twee overgebleven grootverdieners sturen voor hun diensten geen rekening, dat (lijkt) is toch gratis?
Zowel Facebook als Alphabet/Google genereren miljarden omzet, alleen zij verdienen hun geld niet door een rekening te sturen aan de consument; zij verdienen hun geld met advertenties!! Hun platformen stellen adverteerders in staat om iedere consument heel gericht te bestoken met advertenties, waarvoor uiteraard geld moet worden betaald. Dat ziet er in de praktijk ongeveer zo uit:
- Alphabet/Google; de advertentie-inkomsten (via Google, Youtube, Google Maps, Google Ads etc.) zijn goed voor ongeveer 85% van de jaarlijkse omzet (136,8 $miljard). Met andere producten en diensten zoals Google Play, Google Pixel Phone wordt ongeveer 14,5% van de3 omzet gerealiseerd. En dan is er nog wat ‘spielerei’ zoals investeringen in allerlei startups
- Facebook; ongeveer 98,5% komt uit de verkoop van advertenties. Wanneer je deze omzet deelt op het totale aantal gebruikers dat Facebook wereldwijd heeft, dan is iedere gebruiker goed voor ongeveer $35 (ter vergelijking: Netflix haalde in 2018 $30 per gebruiker).
NB: Het gebruik van Facebook is gratis; het meest opmerkelijke is natuurlijk dat Facebook al haar geld verdient dankzij alle content die u en ik op Facebook (en Instagram) plaatsen. En ook voor Google geldt dat de miljarden zoekopdrachten die zij dagelijks (gratis) verwerkt, zeer waardevolle data over ons oplevert waarmee zij vervolgens adverteerders kunnen binden die precies weten wie ze met hun boodschappen kunnen verleiden (Youtube maakt daar ook onderdeel van uit).
Kortom, het lijkt erop dat de groei van deze grootverdieners onstuitbaar is, voornamelijk gevoed door onze behoefte aan informatie en het gemak dat zij ons bieden door het aanbieden van informatie die bij ons past.
De grote vraag is: Hoelang gaat deze groei door?
In Deel 2 van ons tweeluik proberen we daar een antwoord op te geven.