De smartphone industrie- Meer dan alleen maar een smartphone

Leestijd 3 minuten

Er bestaat een grote kans dat u dit artikel leest op uw smartphone en niet meer op uw tablet of PC. Kijk om u heen, in de trein, in de metro of op het schoolplein, overal wordt de smartphone gebruikt. Eind 2019 waren er wereldwijd meer dan 3,3 miljard smartphone gebruikers en dat aantal groeit gestaag verder. Kortom, de smartphone is niet meer weg te denken uit ons leven. 

Inmiddels kun je vaststellen dat een complete industrie bestaat rond de smartphone. Deze industrie bestaat niet alleen uit de producenten van smartphones; denk aan producenten van headsets, speakers en spelletjes of de duizenden ontwikkelaars van nieuwe apps. De totale waarde van deze industrie wordt voor 2020 geschat op een slordige 940 miljard Dollar

Ongeveer de helft hiervan komt uit de verkoop van smartphone maar de afgelopen 10 jaar is zichtbaar dat de markt enigszins verzadigd raakt. Een belangrijke verklaring voor deze verzadiging is dat vernieuwingen in nieuwe modellen minder spectaculair zijn en consumenten langer met hun huidige model doen. 

Waar komt dan de andere helft van al die omzet vandaan?  
De verkoop van al deze smartphones heeft de afgelopen 10 jaar geleid tot een ecosysteem dat in 2019 al meer dan 400 miljard Dollar aan omzet genereerde en de verwachtingen zijn (bron: Deloitte) dat in 2020 meer dan 460 miljard Dollar uit dit ecosysteem komt en jaarlijks met 15% zal groeien. 

Dat ecosysteem bestaat uit de leveranciers van producten (apps, headsets etc.) en allerlei diensten. In onderstaande tabel hebben we daar een overzicht van gemaakt. 

Categorie Waarde in miljard Dollars Omschrijving 
Content                  312 176 Mobile advertenties 118 Apps   10 Muziek     8 Video 
Hardware                   111 77 Accessoires 25 Wearables    9 Speakers 
Diensten                     37 18 Verzekeringen 12 Reparaties   4 diversen   3 Opslag van data 
Bron: visualcapitalist.com

Wat zijn de meest opvallende ontwikkelingen in 2020?  
De groei in de verkoop van accessoires wordt met name veroorzaakt door de verkoop van draadloze headsets en zgn. ‘power Banks’, een externe extra batterij waarmee je langer gebruik kunt maken van je smartphone (Apple ’s accessoire verkopen verdubbelen jaar op jaar).  
De introductie van nieuwe medische- en sport wearables zal deze markt verder aanjagen net zoals bijvoorbeeld de HoloLens (Microsoft) en Virtual Reality brillen. 

Groei van mobiele advertenties en de populariteit van spelletjes   
Al jaren geleden werd voorspeld dat tv-reclame zou verschuiven naar digitale kanalen dankzij de groei van YouTube en sociale kanalen als Facebook en Instagram. Hoewel dat altijd langer duurt dan men voorspeld, is dit in 2019 in de VS daadwerkelijk gebeurd. Ook in ons land zie je dat de advertentie-inkomsten op TV teruglopen ten faveure van digitale kanalen. 

En dankzij de steeds krachtiger processoren die in smartphones worden gebruikt wordt het spelen van spelletjes met mooie bewegende beelden steeds aantrekkelijker. De totale geschatte verkoopwaarde van spelletjes, verkocht via de app stores, bedraagt inmiddels 2/3 van de totale verkopen (in 2020 – meer dan 85 miljard Dollar!!).  
Ter illustratie: Apple verkocht ongeveer 1,8 miljard Dollar aan spelletjes in de periode tussen kerstmis en oud en nieuw in 2019!! 

What’s next?  

Tsja, de smartphone is niet meer weg te denken uit ons bestaan, we zijn altijd online en nieuwe toepassingen worden geïntroduceerd. Dat vraagt om nieuwe accessoires en apps waarmee het ecosysteem rond de smartphone verder zal groeien. Voor de producenten van smartphones, en leveranciers van accessoires en apps, een nieuwe groeimarkt en da’s heel prettig gezien de afvlakkende verkoop in smartphones. 

Het zal dan ook niet lang meer duren en deze industrie, goed voor ruim 940 miljard Dollar aan omzet in 2019, gaat de 1.000 miljard Dollar grens passeren. Dat is een zekerheid gezien het feit dat we in 2020 dankzij de COVID-19 pandemie nog afhankelijker zijn geworden van digitale communicatie. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch