Leestijd 2minuten
Nog niet zo lang geleden was Pokemon Go een heuse rage; overgewaaid uit de VS speelden duizenden mensen ook in Nederland dit spel, mogelijk gemaakt door de camera in je smartphone, de Pokemon Go app en de verbinding met het internet zodat je locatie bekend is (GPS data). De aantrekkingskracht van het meedoen aan Pokemon Go zit ‘m vooral in de creatie van een nieuwe perceptie van je omgeving met Pokemon Go karakters, maar ook het competitie element en ontmoetingen met andere Pokemon Go fans maken deelname aantrekkelijk.
De technologie die dit allemaal mogelijk maakt, bekend onder de naam ‘Augmented Reality’, wordt bijvoorbeeld ook toegepast in de selfie filter van Snapchat. Een ander bekend voorbeeld is de Ikea AR app (https://www.youtube.com/watch?v=4jrhw_ZRjV4 ) waarmee je meubilair virtueel in je woonkamer kunt plaatsen. En in 2013 werd Google Glass geïntroduceerd, maar ondanks de gecreëerde hype werd vrij snel na de introductie duidelijk dat het grote publiek niet echt warm liep voor het kopen ervan.
Wat is de stand van zaken nu?
Technologie reuzen als Microsoft, Apple en Google maar ook Facebook (overname van Oculus in 2014) hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in zowel Augmented– als Virtual Reality producten. Daarbij wordt vooral aandacht besteed aan mobiliteit en bedieningsgemak; denk bijvoorbeeld aan de inzet van spraakherkenning waardoor je instructies niet langer op een toetsenbord intikt, maar gewoon uitspreekt.
En als je dat dan combineert met de projectie van je virtuele realiteit door middel van een bril dan heb je een ideale gebruikersinterface. Zo’n bril ziet er dan uit als een ‘gewone’ bril en beschikt over een microprocessor, camera, batterij en microfoon (bijv: www.bynorth.com of www.nreal.ai ).
Tijdens de meest recente C.E.S. conferentie in Las Vegas werd zelfs een prototype gedemonstreerd van een contactlens (www.mojo.vision ) met dezelfde functies als bovengenoemde bril; weliswaar nog zonder formele goedkeuring van de Amerikaanse Overheid, maar het prototype is veelbelovend.
De acceptatie van een bril als vervanger voor je smartphone
Het mislukken van de introductie van de Google Glass in 2013 wordt vooral geweten aan het ‘nerdy’ design, de hoge aanschafkosten en de matige kwaliteit. Bovendien waren er in 2013 nog bijzonder weinig praktische toepassingen.
Voor al deze bezwaren bestaat nu een passend antwoord zodat AR brillen de komende tijd zichtbaar gaan worden in ons straatbeeld. Misschien is dat wel een beetje vergelijkbaar met de manier waarop de Apple iPhone in 2007 werd geïntroduceerd. U weet vast nog wel hoe veel ‘kenners’ reageerden op het toetsenbord van de iPhone, de app store en de batterij die je niet zelf kon vervangen. Was Steve Jobs nou echt helemaal de weg kwijt? De rest is geschiedenis…………………….
Hoewel dit soort ontwikkelingen altijd langer duren dan je denkt is de vraag niet of de slimme bril onze wereld gaat veroveren, maar vooral, wanneer dat gaat gebeuren.
Wat denkt u?