Nintendo – Een blijvertje in de game wereld

Leestijd: 5 minuten

Techniek & Maatschappij – Nintendo is een van de bekendste en succesvolste namen in de gaming industrie en baseert dat succes sinds de lancering in 1989 van de Gameboy op een tweesporenbeleid; sindsdien is er altijd een basisstation beschikbaar (met een TV als scherm), en een kleinere, mobiele versie. Van de mobiele versies (de Gameboy en SNES) zijn sinds de introductie bijna 170 miljoen exemplaren verkocht en de daaraan gekoppelde spelletjes Super Mario World en The Legend of Zelda maakten een ongekend succes van het tweesporenbeleid van Nintendo.  

De introductie van de kleurenversie van de Gameboy in 1998 zorgde ervoor dat de Gameboy langer populair bleef en de lancering van de Nintendo 64 in 1996 werd ook een groot succes; daar werden meer dan 32 miljoen exemplaren van verkocht. In onderstaande tabel tref je een overzicht aan van de verkoopsuccessen van de diverse Nintendo-producten sinds 1983. 

Type Nintendo-product Jaar van introductie Aantallen verkocht in miljoenen 
NES        1983        61,91 
Game Boy        1989      118,69  
SNES        1990        49,10 
Nintendo 64        1996        32,93 
Game Boy Advance        2001        81,51 
Nintendo Gamecube        2001        21,74 
Nintendo DS        2004      154,02 
Nintendo Wii        2006      101,63 
Nintendo 3DS        2011        75,94 
Nintendo Wii U        2012        13,56 
Nintendo Switch        2017        68,30 
Source: Nintendo & visualcapitalist.com 

De concurrentie 

Het succes van Nintendo zorgde ervoor dat andere technologiebedrijven zich ook op de markt van game consoles stortten. Eerst was daar Sony en kort daarop volgde Microsoft; beide bedrijven richtten zich vooral op betere prestaties van hun consoles. Nintendo daarentegen bleef zich vooral richten op verbetering van de spelletjes en eenvoudige besturing van hun consoles. Een mooi voorbeeld daarvan is de Nintendo DS (double screen) die je met het tweede touch screen een heel prettige gebruikerservaring geeft.  

En de introductie van de Nintendo Wii maakte het gebruik van de game console nog leuker; de losse besturingseenheid was een nieuwe sensatie en daarmee werd de Wii ook een hit bij oudere generaties. Het feit dat van de Nintendo en van de Wii opgeteld meer dan 255 miljoen exemplaren zijn verkocht zegt voldoende…………………………… 

Sony deed nog een (vergeefse) poging om ook een aandeel te pakken in de markt van de mobiele gameconsoles; dat leidde tot de PSP in 2004 en de PS Vita in 2001. Alles bij elkaar werden daar in totaal bijna 100 miljoen exemplaren van verkocht maar dat was geen reden om het een doorslaand succes te noemen. Uiteindelijk besloot Sony om zich uit de markt voor mobiele gameconsoles terug te trekken. 

Hoe verging het Nintendo na het eclatante succes van de Wii??  

Uiteraard was het succes van de Wii aanleiding voor Nintendo om daarop voort te borduren maar ook hier geldt: successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst…………….. 

De opvolger van de Wii, de Wii U console, werd slecht verkocht en bijna in dezelfde periode kwam Sony met de Playstation 4 en Microsoft met de Xbox One. Dat leidde tot de 2 slechtste jaren in de historie van het bedrijf en de aantrekkingskracht van Nintendo op ontwikkelaars van games nam in rap tempo af waarmee ook de innovatiekracht van Nintendo zienderogen afnam. 

En toen was daar de Nintendo Switch   

In deze periode was het erop of eronder voor Nintendo en deze druk zorgde voor de ontwikkeling en lancering in 2017 van de Nintendo Switch. Kort gezegd, de Switch brengt de vaste console en de mobiele wereld samen in 1 game console waarmee je optimaal gebruikt maakt van de bewegingsvrijheid van de Wii en de unieke gebruikersvriendelijkheid van de Nintendo games. 

Die unieke gebruikersvriendelijkheid komt wederom terug in het dit jaar uitgebrachte Mario Kart Live – Home Circuit waarmee je een kart in je kamer kan besturen en, dankzij de Switch, de ervaring van een echt circuit beleeft. Op dit moment wordt hard gewerkt aan allerlei nieuwe games voor de Switch die steeds meer mensen zal overhalen te kiezen voor de aanschaf van de Switch. 

Daarbij speelt de COVID-19 pandemie Nintendo in de kaart; al die mensen die gedwongen thuis moeten blijven zoeken naar ontspanning en wat is er leuker dan met het hele gezin samen spelletjes te spelen op de Nintendo Switch……………………… 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_USEnglish